الجمعة، سبتمبر 03، 2010

ازاى احبك يا بلد وانتى مش حبانى


ازاى احبك يابلد وانتى مش حبانى


ازاى احبك يابلد وانتى مش حبانى


إزاي أعيش وأموت وأندفن في أرض رفضاني


بنام وأحلم ببكرة الأقي بكرة زود أحزاني


أه يا بلد لو بإيدي كنت أهدك وابنيكى من تانى


بيقولك تعديل دستوري إحنا عايزين تعديل إنساني


كل إنجازات البلد أنفاق وكباري


بلد بتموت وشعب فى حالة سكوت وكانها لعبة اتارى


من كتر الظلم والضلمة بقول ياريت ايام الملك والانجليز ترجع تانى


أه يا بلد مليت بحبك الدفاتر مع العلم أنك قتلاني

مين اللي قال أن عبارة السلام غرقت


ومين اللي قال أن ممدوح إسماعيل قاتل وجاني


اللي غرقت مصر واللي غرق ما بيطلعش حى تانى


هو يطلع من صالة كبار الزوار وأنا اتحبس في سجن المطار واتعرض علي البحث الجنائي


انا اللي من صغري أخترتك سكتي أتريها سكة أحزاني


أنا اللي من صغري أخترتك كلمتي ألاقيكي مقيداني


أه يا بلد نفسي قبل ما أموت الاقي زمانك وزمانى


إتغربت أكتر من سبع سنين ورجعت لاقيت الغربة هنا شكل تانى


بلد بتعاني بكل المعاني بكياني وانا أملى أحس بكيانى


عشرين سنة مخلص محبوس بين جدران دكاني


نفسي أعيش من غير ما أنافق السلطان والسلطاني


نفسي أعيش من غ ير ما أنافق ولا حتي أبويا اللي رباني


بكرة نتحاسبو علي السكوت وعلي العيشة العميانى


إبني مكملش سنتين نايم جنب مني بيشد في شعري ويحط صبعه في وداني


ويضربني بالقلم ولسان حاله بيقول ليه يابا خلفت تاني


وأنا في سري بأقول ياريتك يا أحمد يابني ياباني إبن ياباني


مع إن وجودك في الدنيا عمل فيا وخلاني


أحب البلد أكتر وأهد جدران دكاني


شيخ الأزهر بيقول المعارضة حرام


وانا نفسى أعرف آية الحلال فى بلد الميت مليون حرامى


أحمد فؤاد نجم

ليست هناك تعليقات: